EUROCC: training at the starting line

researchers

KICK OFF OF THE TRAINING EVENTS ORGANIZED BY THE ITALIAN NATIONAL COMPETENCE ON HPC

Industrial processes and services are evolving fast thanks to innovative technologies and workflows that are revolutionizing traditional schemes. To keep up with these changes and match the increasing need of highly specialized education that enterprises of all sizes face nowadays, the Italian National Competence Center (NCC) on High Performance Computing (HPC), Big Data and Artificial Intelligence (AI) designed several training activities that have officially started two weeks ago with the course “Supercomputing for Industries and Services”. This course has been organized in collaboration with the Italian Competence Center on Industry 4.0 BI-REX, also part of the NCC Italy network. The course kicked off on the 13th of May, takes place for 6 consecutive Thursday mornings (for a total of 24 hours) and aims at showing the key importance of supercomputing for SMEs: from the speed up of designing of prototypes to the ability to deal with the increasing volume of data, from optimization of processes to artificial intelligence algorithms.  Teachers of this course are expert users and managers of HPC infrastructures working at CINECA, the Big Data Association and HPC Leonardo Lab.

On the 18th and 19th of May the Italian NCC delivered a 12-hour laboratory within the IFTS course organized by IFOA Bologna “Expert on data analysis and visualization”. During this lab we gave students the opportunity to familiarize with high performance computing and gave them access to CINECA supercomputing resources for a hands-on session on parallelization of algorithms.

The courses mentioned above are part of a dense calendar of training events organized by NCC Italy, that has envisioned three different formation paths: 1) Curiosity & Interest events aim at giving a first look on these technologies and their impact on industrial processes; 2) High performance Innovation events target industrial personnel and aims at offering specialized training on specific industrial need; 3) Work on the field is a program of internships dedicated to young professionals and aims at giving them the opportunity to deepen their knowledge of HPC/Big Data/AI by working on projects in which the Italian NCC is involved.

To know more on the training events or on the Italian NCC on HPC/Big Data/AI, click here:

EuroCC Italy: Overview | LinkedIn

EURO CC: Italian Competence Center | Cineca

AL VIA GLI EVENTI DI TRAINING ORGANIZZATI DAL CENTRO DI COMPETENZE NAZIONALE ITALIANO

Nei settori della produzione industriale e dei servizi è in corso un sostanziale processo di cambiamento spinto dalle nuove tecnologie che stanno rivoluzionando gli schemi tradizionali.

Per stare al passo con questi cambiamenti e soddisfare la crescente esigenza di formazione altamente specializzata che le imprese di tutte le dimensioni affrontano, il centro di competenze italiano (NCC) su High Performance Computing (HPC), Big Data e Intelligenza Artificiale (IA) ha progettato diverse attività di training che hanno avuto inizio due settimane fa con il corso “Supercalcolo per l’Industria e per I servizi “.

Il corso è stato organizzato in collaborazione con il centro di competenza italiano sull’Industria 4.0 BI-REX, che partecipa anche al NCC italiano. Il corso è iniziato il 13 maggio, si svolge per 6 giovedì mattina consecutivi (per un totale di 24 ore) e mira a mostrare l’importanza chiave del supercalcolo per le PMI: dall’aumento di velocità di progettazione dei prototipi alla capacità di affrontare il crescente volume di dati, dall’ottimizzazione dei processi agli algoritmi di intelligenza artificiale per l’automazione. I docenti di questo corso sono utenti esperti e manager di infrastrutture HPC che lavorano presso CINECA, l’Associazione Big Data e HPC Leonardo Lab.

Il centro di competenze italiano ha organizzato inoltre nelle giornate del 18 e 19 maggio un laboratorio di 12 ore nell’ambito del corso IFTS di IFOA Bologna “Tecnico esperto nell’analisi e visualizzazione di dati”. Durante questo laboratorio gli studenti hanno avuto l’opportunità di familiarizzare con concetti base del calcolo ad alte prestazioni e di avere accesso alle risorse di supercalcolo di CINECA per una esercizio pratico sulla parallelizzazione di algoritmi.

I corsi sopra menzionati fanno parte di un fitto calendario di eventi formativi organizzati da NCC Italia, che ha creato tre diversi percorsi formativi: 1) gli eventi Curiosity & Interest mirano a dare un primo sguardo a tecnologie HPC/Big Data/IA e al loro impatto sui processi industriali; 2) gli eventi di Innovazione ad Alte Prestazioni si rivolgono a personale industriale e mirano ad offrire una formazione specializzata su determinate esigenze industriali; 3) Lavoro sul campo è un programma di tirocini dedicato a giovani professionisti e mira a dare loro l’opportunità di approfondire la loro conoscenza di HPC/HPDA/AI lavorando su progetti in cui è coinvolto l’NCC italiano.

Per rimanere aggiornati sugli eventi di training e per saperne di più sul centro di competenze nazionale italiano su HPC/Big Data/IA, clicca qui:

EuroCC Italy: Overview | LinkedIn

EURO CC: Italian Competence Center | Cineca